Planten in de tuin en het gebouw

De plantkeuze in de tuin (van kerk, klooster of privé of in het gebouw kan een bijdrage leveren aan de vergroening door bijvoorbeeld de biodiversiteit te vergroten, of een bijdrage te leveren aan een groener nutsgebruik (bloemen voor de kerk, moestuin, fruit etc) of door een keuze van planten met verhalen en een symbolische betekenis om de de bijbelse bezinning en gelovige inspiratie te verdiepen en daarmee de verbondenheid tussen mens, God en de aarde.

Plantschema’s (afhankelijk van de grondsoort  en licht) voor de diverse mogelijkheden:

• Natuur
  • Nutstuin (pluktuin, kruidentuin,  smultuin (fruit en bessen) of moestuin
  • Geloof en inspiratie: verhalentuin, bijbelse planten, liturgische tuin, heiligentuin etc.)

Deze zijn te vinden op de websites www.inspiratie-tuinen.nl en www.kloostertuinen.nl bij mogelijkheden.

Tips:

• Plant inheemse struiken en planten die bij de grondsoort en regio passen. Zo help je de soortenrijkdom in stand te houden.
  • Zaai planten en bloemen die bruikbaar zijn voor de (liturgische) bloemschikking of de bloemengroet aan een kerklid.
  • Of kies planten uit de Bijbel en de christelijke traditie die in ons klimaat kunnen leven zoals druif, vijg en judaspenning. Het verrijkt de liturgie en de catechese. Zie ook het hoofdstuk over bloemen en planten.
  • Kies voor Mariaplantjes zoals onzelievevrouwebedstro of mariaoogjes, meer informatie vind je hier (of doe inspiratie op bij het Mariapandhof in Utrecht)
  • Het versterkt de herbergfunctie van je kerk voor buurt of dorp.
  • Leg een kruidentuin of smultuin aan met bijbelse kruiden en vruchten als appels en vijgen.
  • Eet samen van de opbrengst.
  • Verhuur een stuk grond naast de kerk als volkstuin.
  • Verbouw daar ook zelf groenten en lever die aan de Voedselbank.

Stel de tuin open voor anderen of richt deze samen in met de buurt.

De abdij van Egmond biedt een mooie combinatie van natuur en nutstuinen (kruidentuinen, voedselbos, moestuinen, pluktuin).

De kloostertuin van de Franciscanen in Megen bieden uitgebreide  beplantingsvoorbeelden voor planten met een symbolische, liturgische betekenis en Bijbelse verhalen, maar ook is er ruimte voor natuur en een bescheiden moestuin. Meer informatie.

Het klooster Nieuw Sion (Diepenveen, met een vleugel voor het ‘Jongerenklooster)  heeft de oude moestuinen van de vorige bewonder , de Cisterciënzers,  in ere hersteld en ook een bescheiden pluktuin aangelegd en nieuwe fruitbomen geplant. Er wordt samengewerkt met asielzoekers en de opbrengst is mede bestemd voor de Voedselbank en verkoop.