Als je je kerk wilt gaan verbouwen, komt daar veel bij kijken. Als je de verbouwing duurzaam wilt aanpakken is wat ondersteuning welkom. Die is gelukkig te vinden.

Omdat de ontwikkelingen wat betreft materialen en wijze van werken snel gaan verwijzen we naar de website van een onafhankelijke organisatie, die gegevens daarover steeds up to date houdt. Zoals de organisaties hieronder.

Bekijk de link naar de webpagina van Milieucentraal, onder Verbouwen en Klussen. De tips zijn gericht op het verbouwen van je eigen huis, maar de meeste tips zijn ook toepasbaar op kerkgebouwen.

Bedenk bij verbouwingen altijd of het echt nodig is, of het de investering waard is. Soms kunnen met simpele aanpassingen grote en dure uitgaven worden vermeden.

Doe de vergelijking in energiegebruik op Energievoorkerken en vraag eventueel advies.

Bekijk vooral de andere hoofdstukken van de toolkit voor aanpassingen aan het gebouw!

In het julinummer 2018 van ‘Kerkbeheer’ is extra aandacht besteed aan duurzaamheid. U kunt het nummer digitaal raadplegen. Een aantal interessante artikelen zijn: ‘Duurzaam kerkrentmeesterschap’, ‘Energiebesparing’ en ‘Isolatie van monumentale kerkgebouwen’.

Gezamenlijke inkoop van energie is te regelen via Energie voor kerken

Ervaring

Winsum

Sinds februari 2014 is de Centrumkerk  te Winsum een energieneutrale kerk, de eerste van Nederland! Het oorspronkelijke kerkgebouw uit 1871 is duurzaam verbouwd met moderne technieken. De kerk is inmiddels volledige energieneutraal door hoogwaardige isolatie (gevel/vloer/dak), efficiënt ruimtegebruik, HR++ beglazing, ventilatie met warmteterugwinning, lage temperatuur verwarming, led-verlichting, 78 zonnepanelen en  duurzaam verantwoord materiaal. Er staan mooie dagelijkse overzichten van energieverbruik op de website. Bekijk de website van deze kerk.

Hilversum

Enige jaren geleden werd besloten tot een verbouwing van de 60 jarige Bethlehemkerk in Hilversum. Die verbouwing is aangegrepen om een aantal zaken aan te pakken die nu helpen om groene kerk te mogen zijn, o.a. plaatsing van 99 zonnepanelen op het kerkdak, waarvan de stroom beschikbaar is gesteld aan buurtbewoners. info: https://www.bethlehemkerk.nl  Een schitterende manier om ook present te zijn in je buurt!