Inspiratie zoeken in boeken kan ons helpen onze gedachten te vormen en ons te inspireren. Een ieder spreekt wat anders aan.

In dit hoofdstuk vind je allerlei boeken rond geloof en schepping, natuur en duurzaamheid.

Dit overzicht is beperkt tot boeken die de link leggen tussen geloof en duurzaamheid en is nooit volledig. Wel geven we wat links waar ook andere boeken te vinden zijn.

Heb je een aanvulling, geef die gerust aan ons door. Mail naar groenekerken.

Hier vind je een overzicht van verschillende boeken:

Spiritualiteit:

• Het groene hart van het geloof, Dave Bookless (Nederlandse vertaling van ‘Planetwise – Dare to care for God’s world’). Dit boek legt heel duidelijk het verband tussen de Bijbel en zorg voor de schepping.
  • Genieten van Genoeg, Martine Vonk. Hoe ga je om met zorgen? Met je geld en je bezittingen? Met de beperkte tijd die je hebt? Hoe kijk je naar anderen en jezelf? Wat betekent luxe en genieten voor je? Jezus geeft prachtige, concrete antwoorden.
  • SuperWaar, Alfred Slomp. Zie voor bijbehorende bijbelstudies hier.
  • Maak je Bijbel groen. Nederlands Bijbelgenootschap. Een lees- en werkboek met de extra inhoud uit de originele Groene Bijbel. Ga op zoek naar het snijvlak van Bijbel, geloof en duurzaamheid. Daarnaast roept het je op om zelf na te denken over je eigen handelen.
  • Eenvoudig leven. Een actueel bijbelstudieboek over duurzaamheid en levensstijl, voor persoonlijk gebruik en voor kringen.
  • Het bezielde landschap, Kick Bras. Voor een inkijkexemplaar klik hier. Op zijn website is meer te vinden over spiritualiteit en natuur.
  • En God schiep? Dierenwelzijn is een thema dat in de media en de politiek veel aandacht krijgt, maar in de prediking weinig. Hoe wordt er in de Bijbel over dieren gesproken?
  • Dat ding met veertjes. Niek Schuman.
  • Boeren met Ontzag, Wim Schippers. Een boek voor boeren en iedereen die meer wil lezen over landbouw en boeren.

Aan de slag!

• Hoe kan ik groener leven? Theanne Boer. Natuurlijk, om onze planeet voor álle mensen en voor de natuur leefbaar te houden moeten we ons leven aanpassen. Maar waar begin je? Hoe houd je jezelf gemotiveerd en houd je vrolijk vol?
  • Groen op hakken. Diverse auteurs. Een boek voor alle vrouwen die het best iets groener willen doen, maar niet zo goed weten hoe. Vol tips en ervaringen om duurzamer te leven, met een heerlijk positieve insteek.
  • Op orde! Gera van den Berg. Steeds meer mensen zien de waarde in van het minimaliseren- alleen dat houden of aanschaffen wat echt waarde toevoegt. In dit boekje wordt een pleidooi gevoerd voor minimaliseren, ontspullen of consuminderen.
  • Hoe handel ik eerlijk?, Matthias Olthaar en Paul Schenderling. Op een eenvoudige manier leggen de auteurs uit wat er mis gaat in onze economie en welke stappen we samen, bottom-up kunnen zetten om dit te veranderen.
  • Mijn druppel op de gloeiende plaat – Coby Goederond. Dit boek helpt de machteloosheid te doorbreken die veel mensen voelen bij  grote problemen rond de zorg voor de wereld. Hoe kan je toch met enig optimisme jouw bijdrage doen, en een druppel zijn op een gloeiende plaat?
  • VerduurSamen met Franciscus, Corinne Groenendijk. Wandelend met zijn broeders ontwikkelde Franciscus een fijne leefstijl: kwetsbaar, betrokken, eenvoudig, vredelievend en vooral vrolijk leven. In dit boek ga je zelf ook op pad, door meditatie of gesprek, een wandeling of creatieve opdracht. Op weg naar een duurzame leefstijl die past bij wie je bent.

Lees hier alvast het eerste hoofdstuk uit het boek.

Andere boeken

Kinderboeken over duurzaamheid naar leeftijd: een overzicht.

Pas verschenen: Kleur je wereld groen, Theanne Boer.

Boeken over Groene Theologie vind je hier.

Tips voor boeken die niet perse over geloof gaan, vind je bijvoorbeeld hier.

Bekentenissen van een afvallig milieuactivist. Paul Kingsnorth

Hoe gaan we dit uitleggen?, Jelmer Mommes