Beleg duurzaam op de beurs

Beleggen doe je met geld dat niet meteen nodig is. En dat bijvoorbeeld een rendement moet opleveren om toekomstige uitgaven mee te bekostigen. Dat kan je doen door te beleggen in fondsen die beleggen in beursgenoteerde aandelen en obligaties. Kiezen voor de duurzame variant daarvan is een voor de hand liggende keus.

In de begindagen van duurzaam beleggen werd gedacht dat duurzaamheid ten koste zou gaan van rendement. Inmiddels is de consensus dat dat niet het geval is. In plaats van de vraag ‘waarom?’ hoor je daarom nu vaak: ‘waarom eigenlijk niet’? Maar dat is voor ons een minder geëigende vraag: wij kiezen immers vanuit een positieve benadering vóór de schepping en rechtvaardigheid. Niet uit onverschilligheid.

Duurzaam beleggen is een containerbegrip geworden. Je komt ook termen tegen als verantwoord beleggen, ethisch beleggen, impact beleggen etc. Ze overlappen elkaar, maar betekenen toch ook weer net iets anders. De meest gangbare duurzame beleggingsfondsen beleggen in beursgenoteerde bedrijven waarbij ze een mix van de volgende duurzaamheidsstrategieën toepassen:

• ze sluiten bepaalde maatschappelijk ongewenste sectoren uit (zoals de productie van wapens en tabak);
  • in de overgebleven sectoren kiezen ze alleen het meest duurzame segment van de daarin actieve bedrijven;
  • met de maatschappelijk minder goed presterende bedrijven gaan ze in dialoog of oefenen invloed uit via hun stemgedrag tijdens aandeelhoudersvergaderingen.

Daarnaast zijn er ook meer (sector)specifieke beleggingsfondsen. Soms ook met een specifiek maatschappelijk doel, zoals gezondheidszorg of schoon water.

Expert op het gebied van duurzaam vermogensbeheer, Koert Jansen vertelt in onderstaande podcast  over de mogelijkheden en noodzaak van duurzaam geldbeheer. Wat de opties zijn voor betaal- en spaarrekeningen, voor beleggingen en duurzame investeringen.

GroeneKerken · Lezing Omgaan Met Geld Van De Kerk

• Belegt je kerk al maar nog niet duurzaam? Zoek dan een duurzaam alternatief met hetzelfde rendements- en risicoprofiel.
  • Belegt je kerk nog niet? Raadpleeg dan eerst een financieel adviseur om te bespreken of beleggen wel iets is wat bij de financiële situatie van jullie kerk past. Zoek vervolgens naar een passend duurzaam product, binnen het vastgestelde rendements- en risicoprofiel.
  • Wil je meer achtergrondinformatie over duurzaam beleggen of hulp bij hoe je concreet hiermee aan de slag kan? Raadpleeg dan de Handleiding Geloofwaardig Beleggen (zie de link hieronder).

In deze Powerpointpresentatie legt de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO) de belangrijkste zaken uit die te maken hebben met duurzaam beleggen. Aan het einde van de presentatie vind je de contactinformatie van de VBDO. Zij zijn graag bereid je verder te helpen bij vragen rond het duurzaam beleggen van kerkelijke gelden. De presentatie vind je hier.

Het is altijd goed om je beleggingsbeleid vast te leggen in een zogenoemd beleggingsstatuut. Hiermee borg je dat er alleen binnen een afgesproken kader kan worden belegd. Dat kader omvat ook de duurzaamheidseisen.

In de R.K. Parochie St. Eloy te Beverwijk worden rond het gebruik van hun geld gemotiveerde keuzes gemaakt. Een van de leden schrijft: “Met betrekking tot duurzaamheid denk ik aan de verantwoording die parochies en gemeente hebben voor noodlijdenden in wereld. In hoeverre beleggen of kopen wij op een duurzame wijze? In hoeverre zijn we als parochie en gemeente bewust dat we enkel niet iets kopen, of iets beleggen, maar dat we altijd iets kopen ván iemand, en dat wij altijd iets beleggen in de toekomst van mensen, of juist ten koste van toekomst van mensen. We kunnen er niet aan voorbijgaan, als door onze aankopen of beleggingen, mensen en dieren door milieuverontreiniging omkomen, omdat we bij bedrijven kopen, die over rug van weerloze mensen en milieu ons goedkopere producten en diensten verlenen. In onze parochie hebben we daarom akkoord moeten gaan met minder dividend, omdat we kozen om zuiver te bankieren en meer geld te willen betalen voor zuivere producten. We zijn broeders hoeders, en dan mag ons handelen niet ten koste gaan van de ander.”

We zullen ons meer verdiepen in verantwoord beleggen en duurzaam bankieren. Zo nodig sturen we ons beleid/gedrag bij. Zie de website http://www.eloyparochie.nl.

Ook in de Protestantse gemeente De Baai te Etten-Leur kiest men ervoor om bijna de helft van het vermogen van de diaconie ideëel te beleggen. Zie de website http://www.protestantsettenleur.nl.