Open een duurzame betaalrekening

De bank waar we onze betaalrekening aanhouden noemen we wel onze ‘huisbank’. Best wel belangrijk dus: bij wie voelen we ons thuis? Gedraagt de bank zich naar onze geloofsovertuiging? Wat is bijvoorbeeld het duurzaamheidsbeleid van de bank? En het beloningsbeleid?

Op de betaalrekening ontvangen we onze binnenkomende betalingen en doen we onze uitgaande betalingen. Voor iedereen die een betaling aan ons doet of een betaling van ons ontvangt is duidelijk bij wie wij bankieren. Welke bank onze huisbank is. We geven daarmee eigenlijk een visitekaartje af.

Beluister het webinar van GroeneKerken over duurzaam omgaan met geld als kerk, gegeven door Koert Jansen.

Mocht je besluiten over te stappen naar een andere bank: dat gaat makkelijk tegenwoordig. Bij de nieuwe bank vraag je de Overstapservice aan. Gedurende 13 maanden worden bijschrijvingen automatisch op de nieuwe rekening geboekt en worden automatische incasso’s van deze rekening betaald. Dat geeft je de tijd om alle relaties op de hoogte te brengen van het nieuwe bankrekeningnummer. Verder zal je bij de nieuwe bank nieuwe passen en internetbankieren moeten aanvragen.

Overstappen naar een nieuwe huisbank is op zichzelf eenvoudig. Maar het besluit daartoe kan best ingewikkeld zijn. Tip: maak een besluitstuk voor de kerkenraad en zet daarin de plussen en de minnen van de banken die je overweegt naast elkaar. Naast duurzaamheidsoverwegingen kan je ook kosten meewegen.

Een klein deel van het spaargeld van de kerk is ondergebracht bij de ASN-bank, de bescheiden belegging bij Oikocredit werd verdubbeld en de diaconale acties van ZWO zijn de laatste jaren gekoppeld aan het thema duurzaamheid. De planning voor het seizoen 2019-2020 houdt in dat er een verbinding zal worden gelegd met het algemene jaarthema van de kerk. Dat is voor dit seizoen Compassie. De werkgroep duurzaamheid zal samen van de wijkraad van kerkrentmeesters en de wijkraad van diakenen in de maand oktober de mogelijkheden te verkennen om acties vanuit het thema Omgaan met geld te verbinden met de onderwerpen rond het jaarthema Compassie.