Hoe krijg je de kerk in beweging?

Je wilt dat je kerk groene kerk wordt. Maar waar begin je? En hoe zorg je dat het gebeurt vanuit inspiratie? Daar zijn de tips in dit hoofdstuk voor bedoeld.

Informatie voor hoe je je kerkmensen meekrijgt is te vinden in de hele toolkit. Start je bij het maken van beleid, bekijk dan alle stappen en tips in dat hoofdstuk. Wil je gewoon beginnen met iets concreets, bezoek dan de andere thema’s. In dit hoofdstuk ligt de focus op Geloof & Inspiratie.

De Bijbel begint met de schepping en rentmeesterschap is een belangrijk thema. Maar wat houdt dat precies in? Zijn wij als mens de baas over de schepping of valt daar wel meer over te zeggen? We zien om ons heen grote verhalen over klimaatverandering en de klimaatcrisis. Het is niet moeilijk om je daar snel lamgeslagen bij te voelen. Maar er zijn genoeg mensen te vinden die geloven dat er nog wel wat te doen valt. Het is belangrijk om die mensen te vinden en samen te zoeken naar inspiratie. En tips. Dit hoofdstuk wil daarbij helpen.

Wil je je gemeente meekrijgen in een stap op weg naar verduurzaming? Zoek medestanders. Ga in gesprek met mensen die je goed kent, en probeer een groepje te vormen. Of ga in gesprek met je predikant/pastoor/kerkenraad.

Concrete stappen die je kunt zetten:

– Nodig een spreker van Groene Kerken uit voor een gemeenteavond.

– Organiseer eens een MichaZondag of MichaCursus.

– Organiseer een viering rond aandacht voor de schepping, ideeën daarvoor in dit hoofdstuk.

– Plan een paar avonden bijbelstudie rond de schepping in.

– Lees als commissie/werkgroep het boek Genieten van Genoeg. Dit boek biedt na elk hoofdstuk vragen en bespreekpunten en dagen uit om je als groep te verdiepen in gedachten achter duurzaamheid.

– Ga iets concreets doen, een opruimactie in de buurt of een wandeling (link naar organiseer een wandeling)

– Bekijk de werkvormen of daar iets voor je bijzit en organiseer dat voor geïnteresseerde kerkleden.

– Organiseer een prijsvraag: wie heeft het beste duurzame idee? Zorg dat je het beste idee samen kan uitvoeren. Zie hieronder bij Ervaring de uitwerking.

Zo kun je een paar kleine stappen zetten. Als je elke zoveel maanden iets organiseert, wordt het vanzelf bekender.

• Doe het stap voor stap, je krijgt niet gelijk iedereen mee
  • Geef zelf het goede voorbeeld en vertel waarom iets jou inspireert/beweegt
  • Biedt verschillende dingen aan. Een keer een viering, een keer een actieve activiteit, dan weer iets serieus. Verschillende mensen vinden verschillende dingen leuk en worden ook door andere dingen aangesproken, zo is de kans op een breed bereik het grootst. In de toolkit is materiaal voor allerlei doelgroepen te vinden, ook werkvormen voor kinderen en jongeren.
  • Zorg voor zichtbaarheid! Door je gemeenteleden op een speciale webpagina op de hoogte te houden, door posters in de kerk, door informatie over stappen die er gezet zijn en worden, door af en toe iets te vertellen tijdens een dienst of door mededelingen op de beamer. Laat merken dat je groene kerk bent en betrek mensen erbij.

Geef zelf het goede voorbeeld en vertel waarom iets jou inspireert/beweegt!

Ervaringen

Een prijsvraag voor het meest duurzame idee! De kerk in Zutphen stimuleerde de gemeenteleden op een ludieke manier om mee te denken over verduurzaming: Er werd een prijsvraag uitgeschreven voor het beste duurzame idee. De winnaar ontvangt een prijs en de kerk werkt het idee uit. Een leuke tip voor alle kerken die de gemeenteleden verder willen betrekken bij het (steeds) groener worden van de kerk!

“Save the planet” was het thema waarover drie kerken in Nijkerkerveen een openluchtdienst hielden; wat een inspirerende bijeenkomst. Tip: Tijdens een (openlucht)dienst met een speciaal thema kun je doorgaans meer informatie geven en mensen betrekken bij je project!

In Oost Souburg (Zeeland) wordt een speciale dienst rondom duurzaamheid gehouden op Bid- en Dankdag, waarbij de gemeenteleden, en speciaal ook de kinderen in de kindernevendienst, aandacht geven aan duurzaamheid. Dit is heel leuk en tastbaar  in combinatie met een project in de tuin.

Tip: Laat gemeenteleden iets heel praktisch doen bij of rondom een dienst m.b.t. het thema. Dat maakt mensen betrokken.

In de Inham in Amersfoort wordt af en toe gelegenheid geboden het spel ‘Duurzaamheid en Talenten’ te spelen: Bij dit spel word je uitgenodigd met behulp van kaartjes waarop voorbeeld-antwoorden staan, je eigen antwoord(en) te vinden op vragen die gaan over je inzet voor duurzaamheid.