Een duurzame begraafplaats

Veel (oude) kerken hebben een begraafplaats rond de kerk. Wil je die verduurzamen? Lees dan onderstaande tips en ideeën.

Win informatie in over duurzaamheidscertificaten voor grafkelders, duurzame asbestemming, duurzaam bovengronds begraven.

Gebruik de checklist voor een duurzame begraafplaats (en begrafenis) van de Landelijke Organisatie van Begraafplaatsen (LOB).

Over het gebruik van duurzame stenen kun je hier voor meer informatie terecht.

Tips:

• Plant (bloeiende) bloemen en struiken op de begraafplaats die passen bij de grondsoort en insecten en vlinders aantrekken. Het verrijkt het terrein en bevordert de verstilling en aandacht van bezoekers.
  • Aan een ‘traditionele’ begrafenis kleven milieuaspecten. Overweeg de mogelijkheid van een ‘groene uitvaart’. Zie hiervoor de checklist van de LOB. Of de 6 tips van Milieudefensie
  • Er wordt tegenwoordig geëxperimenteerd met het hergebruiken van grafstenen. Als de rechten op de stenen verlopen, kan ervoor gekozen worden om in plaats van ruimen uit te zoeken of de stenen hergebruikt kunnen worden. Zie de informatie op de webpagina van de Landelijke Organisatie van Begraafplaatsen.

Overweeg als je kerk grond beschikbaar heeft deze in te zetten als natuurbegraafplaats.

De zusters van de abdij van O.L.V. van Koningsoord besloten van een aangrenzend maisland een openbare natuurbegraafplaats te maken. Meer info