Verduurzaam je parkeerplaats

Parkeren en groene kerken, een spannende combi. Is alleen een fietsenstalling goed? Hoe kun je nadenken over een groene parkeerplaats?

Parkeren is een heikel punt voor een groene kerk. Het liefst willen we dat alle kerkgangers niet met de auto komen, dat is tenslotte het duurzaamst. Maar dat is niet altijd mogelijk. Mensen die slecht ter been zijn moeten natuurlijk ook naar de kerk kunnen komen.

Welke stappen kunnen gezet worden voor een duurzame parkeerplaats?

Lees hier verschillende stappen en acties voor het creëren van een duurzame parkeerplaats:

Allereerst: ga het gesprek aan met kerkgangers over hun vervoersmiddel.

Parkeerplaats:

• Een parkeerplaats kan vaak vergroend worden door het planten van bomen of struiken.
  • Geef carpoolplaatsen voorrang op het parkeerterrein. Dat bevordert samen rijden.
  • Plaats laadpalen voor elektrische auto’s om het gebruik daarvan te stimuleren. Maak hierover afspraken met de burgerlijke gemeente, dat uw laadpaal voor algemeen gebruik ingezet kan worden. Zo laat u zien dat u als kerk duurzaamheid belangrijk vindt. En trekt u wellicht toeristen/bezoekers naar de kerk.
  • Krapte aan parkeerplaatsen kan soms worden opgelost door een contract voor de zondagmorgenuren met een parkeergarage aan te gaan.
  • Neem contact op met de burgerlijke gemeente om het (parkeer)terrein om de kerk te integreren in de omgeving. Soms is er subsidie, bijvoorbeeld voor het kindvriendelijk inrichten van het terrein. Wees wel bedacht op aspecten als zakelijk recht en erfpacht.

Fietsenstalling:

• Het dak van een fietsenstalling kan met sedum een mooi groendak worden.
  • Zorg voor een ruime, overdekte fietsenstalling.
  • Kies als verlichting spaar- of LED-lampen. Neem bewegingssensoren om zo zuinig mogelijk om te gaan met energie.
  • Plaats laadpalen voor elektrische fietsen in/bij de fietsenstalling. Daarmee maak je het makkelijk voor kerkgangers om op de fiets naar de kerk te komen. Maak hierover afspraken met de burgerlijke gemeente, dat jouw laadpaal voor algemeen gebruik ingezet kan worden. Zo laat je zien dat je als kerk duurzaamheid belangrijk vindt. En trek je wellicht toeristen/bezoekers naar de kerk.

Let bij de keuze voor bv. straatklinkers of asfalt op duurzaamheid.

De Goede Herderkerk in Huizen vindt dat het autorijden moet worden teruggedrongen en gaat bij de kerk een oplaadpunt voor elektrische fietsen plaatsen.

De gedachte achter het oplaadpunt voor elektrische fietsen komt door het volgende:

• Een kerk is een “oplaadpunt” voor je leven. Ook elektrische fietsen hebben dat nodig. En aangezien wij zonnepanelen hebben, ligt dat in het verlengde, wij mogen de zonne energie doorgeven aan elkaar.
  • Steeds meer ouderen hebben een elektrische fiets. Daarmee komen ze ook naar de kerk. Met het gratis opladen van hun fiets maken we het nog makkelijker om naar de kerk te komen. Zeker ook voor mensen met een zwakke gezondheid.