Welke lampen kunnen we het beste gebruiken?

Door slim met verlichting om te gaan kan het energieverbruik flink verminderd worden. Hierdoor wordt de uitstoot van schadelijke stoffen verminderd en draag je bij aan het verbeteren van het klimaat. Door het vervangen van bestaande, niet zuinige verlichting door energiezuinige verlichting worden de jaarlijkse elektriciteitskosten flink teruggebracht.

In dit hoofdstuk aandacht voor de verlichting

Begin bij het vervangen van verlichting bij de lampen die het hoogst aantal branduren hebben, voor deze verlichting is de terugverdientijd het kortst. Bij vervanging van verlichting kunnen gloeilampen en halogeenlampen in de vuilnisbak gegooid worden, ze mogen niet in de glasbak. Afgedankte spaarlampen, TL-buizen en led-verlichting dienen als klein chemisch afval ingeleverd te worden. Een goed startpunt voor het vervangen van verlichting kan de noodverlichting zijn. Alternatieve, energiezuinige noodverlichting kost meer dan de conventionele noodverlichting, maar het scheelt fors in energiekosten en CO2-uitstoot.

LED-verlichting is inmiddels volwassen geworden en het lijkt dan ook logisch om alle bestaande verlichting te vervangen door LED, maar blijf kritisch en let op de volgende zaken:

• Hoeveel uren per jaar wordt de verlichting gebruikt?
  • Wordt de verlichting alleen gebruikt als het echt nodig is? Er is vaak veel te besparen door verlichtingsdiscipline van de gebruikers en/of schakeling via aanwezigheidsmelders.
  • De bestaande lampen zijn vaak geen gloeilampen meer maar bijv. spaarlampen en allerlei bijzondere lampen. Vervanging door LED, zeker bij weinig branduren, geeft in die situaties vaak een beperkte energiebesparing, maar misschien wel betere lichtkwaliteit.
  • Vervanging door LED is vaak niet alleen het verwisselen van een lamp maar ook vervanging van (delen van) armaturen, een ander spanningsniveau etc.

Info over soorten verlichting

• Gloeilamp
  • Halogeenverlichting
  • TL-verlichting
  • Spaarlamp
  • Led-verlichting
  • Metaalhalogenidelamp

De keuze is reuze, maar waar moet je op letten bij het maken van een duurzame keuze?  Download hier een handig en behulpzaam informatieblad.

1. Niet verlichten is goedkoper dan energiezuinig verlichten, maak daarom optimaal gebruik van daglicht.

2. Schakel verlichting uit wanneer een ruimte niet gebruikt wordt, ook al wordt in die ruimte energiezuinige verlichting toegepast.

3. Schaf alleen kwalitatief hoogwaardige energiezuinige verlichting aan van gerenommeerde producenten. Hoewel de prijs van deze verlichting in het algemeen hoger zal liggen, is de levensduur van deze verlichting tot wel 2,5 keer langer. Alternatieve verlichting kan in aanschaf een stuk goedkoper zijn, wanneer deze verlichting echter het minimaal aantal branduren niet behaalt is het voordeel van de lagere aanschafprijs snel verdwenen.