Organiseer een wandeling

Stilstaan bij de schepping van God, dat past bij een groene kerk. Inspiratie voor je geloof biedt de natuur door verwondering, schoonheid en zintuiglijke beleving. In de christelijke traditie kregen allerlei beelden uit de natuur een symbolische betekenis: een taal die zonder woorden werd verstaan. Zoals het beeld van de dode stronk die opnieuw uitloopt, als beeld van de nieuwe mens Jezus.

Er zijn vele wandelingen beschikbaar, allen geven op een andere manier vorm aan het in de natuur zijn en daar inspiratie voor je geloof uit opdoen. Een mooie manier om geloof en natuur op een andere manier te ervaren.

Organiseer een wandeling voor jouw kerk of parochie. Je vindt verschillende opties in dit hoofdstuk, kies er een uit die het beste bij jouw groep/gemeente past. Je kunt een wandeling na afloop van de viering organiseren of op een aparte dag/avond.

Je kunt bij verschillende organisaties die hier genoemd worden ook een wandeling aanvragen.

Een paar voorbeelden van wandelingen die schepping en geloof verbinden:

Scheppingswandeling

De meeste mensen wandelen met enige regelmaat. Naar de trein, in het bos of in de stad. Maar de ene wandeling is de andere niet. Laat je tijdens het wandelen eens leiden door de Bijbel. Laat de Bijbel je gids zijn. Dit kan verrassend inspirerend zijn! Ideeën opdoen?

Beleveniswandeling

Ooit wel eens uitgedaagd om een middag op je rug naar de wolken te liggen kijken en je af te vragen wat dit natuurverschijnsel over God zegt? Of heb je weleens een avond naar de sterren gekeken? Het is boeiend om als wandelaars van elkaar te horen hoe zij de schepping beleven. Door met de suggesties aan de slag te gaan, worden deelnemers tijdens het wandelen geattendeerd op de stilte, de geluiden, de bloemen en andere natuuraspecten. De beleving en het gesprek staan centraal. Bij het welkom van de belevingswandeling wordt er voorgelezen uit Mattheus 6:25-34. Bekijk het materiaal hier.

Zingevingswandeling

Een zingevingswandeling zit vol momenten van bezinning. Deelnemers staan stil bij prikkelende vragen en Bijbelteksten, ze luisteren naar elkaars ideeën en houden elkaar een (groene) spiegel voor. Door met elkaar te reflecteren op groene thema’s ontstaat verdieping en inspireren de wandelaars elkaar. Zolang de voorraad strekt is er bij het NBG een toolkit beschikbaar met kaartjes met gespreksvragen die bij een zingevingswandeling het gesprek richting kunnen geven. Mogelijke gespreksthema’s tijdens de wandeling zijn duurzaamheid en afvalbewust leven. Zie hier.

Verwonderwandeling

A Rocha organiseert met regelmaat verwonderwandelingen. Bekijk hier waar en wanneer.

Stiltewandeling

Verschillende kloosters en abdijen organiseren regelmatig stiltewandelingen of verdieping rond het lopen van een labyrint in en buiten de tuinen. Kijk eens in de laatste nieuwsbrief van de KNR en op de websites van kloosters en abdijen bij u in de buurt. Er zijn regelmatig stiltewandelingen of begeleide wandelingen bij een labyrint.

Zwerfvuilwandeling

Wandelen en tegelijk de aarde schoner en mooier maken, dat wordt steeds meer gedaan. Organiseer een wandeling waarbij je een (natuur)gebied of de wijk rond het kerkgebouw gaat schoonmaken. Om de wandeling leuker en spannender te maken, juist ook voor kinderen, biedt het Nederlands Bijbelgenootschap een Bingokaart ontwikkeld om te gebruiken. Meer info.

We hebben in Katwijk voor gemeenteleden een tocht in de duinen georganiseerd met een bioloog. Doel van deze wandeling was om het bewustzijn van de natuur dicht bij ons te versterken. We ontdekten dat we niet ver weg hoefden om mooie dingen te zien! ‘We hebben heel veel bloemen bekeken, vogels beluisterd, een ree en 2 vossen gezien, konijnen. Het was prachtig!’