Verduurzaam je consumptieartikelen

Voedselproducten uit eigen dorp of streek stimuleren de regionale economie en vragen minder transport, dus geven minder CO2-uitstoot. Gebruik van biologisch geteelde producten waarbij extra aandacht is besteed aan dierenwelzijn, bodemkwaliteit en het milieu stimuleert het duurzamere deel van de agrarische sector. Vegetarische voeding heeft de kleinste ecologische voetprint. Allemaal stappen waar een groene kerk over kan nadenken.

Producten van overzee als koffie, thee en cacao met het Fairtrade-logo worden ingekocht tegen een eerlijke prijs en geproduceerd onder fatsoenlijke arbeidsomstandigheden.

Soms zijn streekproducten en Fairtrade-artikelen duurder dan de goedkope variant in de supermarkt, maar er kleven veel minder negatieve effecten aan voor mens, dier en milieu. Om de schade van die negatieve effecten op te vangen is geld nodig, maar dat zie je niet terug in de productprijs. Die kosten worden afgewenteld op anderen: de overheid, de volgende generatie, de bevolking van arme landen. Voor de kerk van alle tijden een onacceptabele situatie.

Begin met (bestuurlijk) draagvlak. Vraag de voorganger om – uit zorg voor de schepping en de medemens – bewust inkopen en consumeren uit te dragen.

Koop sap, limonade, groente, fruit, (barbecue)vlees, brood, zo mogelijk biologisch uit de eigen streek. Denk ook aan vleesvervangers. Er is tegenwoordig vegetarische tuinkruidenpaté en hummus te koop voor bij de borrel. Let bij het kopen van vlees in de supermarkt op het Beter Leven logo. Verder kan men zich abonneren op een email van Wakker Dier die iedere week de aanbiedingen van vegetarisch en biologische voedsel van een aantal supermarkten verzamelt.

Schenk Fairtrade koffie en thee tijdens vergaderingen en gebruik Fairtrade en biologische wijn bij het avondmaal.

Wie even creatief nadenkt, bedenkt nog veel meer:

• Een Fairtrade picknick tijdens de startzondag
  • Een Fairtrade kerstpakket voor predikant, pastoor en koster
  • Een wereldmaaltijd met Fairtrade- en streekproducten. Houd altijd rekening met vegetariërs en denk aan aspecten van dierenwelzijn.
  • Serveer Fairtrade wijn, bier, vruchtensappen, nootjes en/of hapjes van streekproducten bij wijk- en vrijwilligersavonden.

Maak jouw Fairtrade-beleid en het gebruik van biologische producten bekend in kerkblad, op website en in de (lokale) pers.

Werk samen met de koster, inkoper en de lokale samenleving.

Tips

• Lees en bespreek met elkaar het boek Super Waar. ‘God in de supermarkt’ biedt hierbij ook 9 inspirerende bijbelstudies aan.
  • Organiseer een thema-avond over het belang en effect van Fairtrade samen met de Wereldwinkel of een plaatselijke Fairtrade-ambassadeur.
  • Organiseer een actie in de kerk om mensen bewuster te maken, zoals een appels- en perenactie (zie onder bij Ervaringen)
  • Zet een eerlijke winkelroute uit met lokale ondernemers.
  • Laat jullie maatschappelijke betrokkenheid zien! Dat bevordert de samenwerking tussen de kerk en de lokale samenleving en het werkt missionair: ieder kan zien dat de kerk eigentijds en op de wereld betrokken is.

Lees en bespreek het boek SuperWaar, over keuzes maken in de supermarkt.

Ervaringen

De Appels&Peren-actie in Appingedam

De Nicolaïkerk in Appingedam wil aandacht besteden aan het thema voedselverspilling. De kerkgangers hebben in de buurt appels en peren geplukt. Daarvan worden appeltaarten gebakken, appelmoes en sap gemaakt. Dit wordt weer doorverkocht en de opbrengst gaat naar een project in Armenië dat vanuit de kerk gesteund wordt.

Kerk aan de Linge:

In 2013 werd in de 40dagentijd een actie gehouden voor de plaatselijke Voedselbank, waarbij tevens aandacht werd gevraagd voor de onderwerpen consuminderen en voedselverspilling. Kerk aan de Linge ging meer fairtrade producten gebruiken bij kerkelijke activiteiten en ook fairtrade Avondmaalswijn bij de Avondmaalsvieringen. In de hal van de kerk werd de al jaren bestaande vitrinekast met fairtrade-artikelen van de Wereldwinkel drastisch vernieuwd  Ook was er een thema-avond, georganiseerd voor de jongeren over fairtrade en duurzaamheid. In het voorjaar van 2015 werd Kerk aan de Linge landelijk officieel erkend als Fairtrade kerk en begin 2017 ontving zij als eerste kerk in Leerdam de plaatselijke Fairtrade Award. Op zondagmiddag 17 maart 2019 werd in de kerk de workshop “God in de supermarkt gehouden.

Jongerenkerk Venlo:

In de Jongerenkerk kiest men voor ecologische hosties van Abtei Mariendonk, Grefrath Duitsland. De zusters maken de hosties zelf van hun eigen producten die ecologisch worden geteeld. Ze zijn iets duurder, maar ook langer houdbaar.

Marcuskerk Leusden:

Om het inkoopbeleid te verduurzamen bedacht men in de Marcuskerk te Leusden ondermeer om alleen producten te kopen die verpakkingsarm zijn en uit de streek: De nieuwe graanschuur in Amersfoort