Verduurzaam je apparatuur

Bij apparatuur met een lange levensduur is een verantwoorde keuze erg belangrijk. Immers of een apparaat veel of weinig energie gebruikt werkt door gedurende de gehele levensduur.

Er zijn hulpmiddelen om een verantwoorde keuze te maken. Let dus op het energielabel en kies voor een A label met zo veel mogelijk plussen.

Lees hieronder over de verschillende apparaten die in het kerkgebouw aanwezig (kunnen) zijn en welke duurzame tips daarvoor gegeven worden.

Keukenapparatuur

Let bij de aanschaf van koffiezetapparatuur, waterkokers, kookplaten, vaatwassers e.d. op energieverbruik en duurzaamheid. Vraag er naar als die informatie niet meteen aanwezig is in bijvoorbeeld een energielabel.

Computers en kopieerapparaten

Laat een computer, printer, scanner of kopieerapparaat niet op de slaap- of sluimerstand staan, wanneer deze langere tijd niet gebruikt hoeft te worden. Zet het apparaat helemaal uit als je het langer dan een uur niet gebruikt. Beperk printen en kopiëren tot het mininum.

Papier

Papier is een natuurproduct van hout. Er worden bossen voor gekapt. Dat doet een aanslag op de natuur. De productie van papier vergt veel elektriciteit en water. Ook zijn er lange transportafstanden nodig, met de milieubelasting daarvan. Papiergebruik veroorzaakt afval dat moet worden verwerkt. Bovendien kan papier niet eindeloos worden gerecycled. En … papier kost ook geld.

Tips voor papierkeuze:

• Kies papier, enveloppen en posters met FSC- of PEFC-keurmerk. Dat garandeert dat het hout komt uit bossen die verantwoord worden beheerd met nieuwe boomaanplant op de plaats van gevelde bomen. Geef dit ook in het colofon aan. Goed voorbeeld…
  • Let op het papiergewicht. Voor eenmalig gebruik is 80 grams papier voldoende. Het verschil t.o.v. 90 grams is nauwelijks merkbaar. Terwijl het wel ca. 12% papier en grondstoffen bespaart.

Tips voor zuinig papiergebruik:

• Géén papier gebruiken is altijd nog het beste. Print dubbelzijdig. Dat kan op elke printer. Je bespaart papier én kosten. Heb je toch enkelzijdig bedrukt papier? Gooi dat niet weg maar gebruik het nog een keer of als klad. Neem een kleine letter en een smalle kantlijn, zodat er meer tekst op een pagina kan.
  • Waarom ’s zondags iedereen een liturgie of gemeentebrief geven? Print de helft en vraag kerkgangers samen te lezen. Leg uit waarom je dit doet.
  • Gebruik de beamer voor het projecteren van bijbel- en liedteksten. De investering in apparatuur en vrijwilligers verdien je terug omdat je papier uitspaart. Ook bruikbaar voor informatie over de collecte. Scheelt collectefolders!
  • Verspreid (kerkeraads)vergaderstukken en het kerkblad digitaal. Op een tablet kan men vergaderstukken lezen. Voor wie niet vaardig is met tablet of computer, deel je een print uit.
  • Het kerkblad kan als PDF verspreid worden. Onderzoek eens of de kerkleden of parochianen op de hoogte gehouden willen worden door een digitale nieuwsbrief of via een (Facebook)pagina. Voor ledenbinding kun je nog altijd 1x per jaar een ‘special’ op papier onder de gemeente verspreiden.

Beamer

Kies een energiezuinige projector (energielabel A of hoger) die na 15 minuten inactiviteit automatisch in de ‘standby’ stand gaat. Kies er een met een lamp die minstens 2500 branduren meegaat.

Boiler

• Let op de energiezuinigheid van de boiler. Die hangt samen met de dikte van isolatielaag.
  • Let op de ingestelde temperatuur: hoe hoger, hoe meer energieverbruik.
  • Let op de afstand van de boiler tot het tappunt: hoe korter hoe beter. Een close-in boiler dichtbij het tappunt kan veel verspilling voorkomen. Zeker wanneer er ook zonnepanelen worden gebruikt en de energie dus groen kan worden opgewekt. (link naar hoofdstuk verwarmen en zonnepanelen)

Geef je als diaconie spullen weg aan mensen in financiële nood? Denk dan ook aan de informatie in dit hoofdstuk.