Eerlijke koffie

Koffiedrinken doen we allemaal in de kerk. Wat voor koffie drinken we dan? Kunnen we daar ook een duurzame keuze in maken?

Als we kiezen voor Fairtrade-koffie, kiezen we voor koffie die voor een eerlijke prijs ingekocht wordt en geproduceerd wordt onder fatsoenlijke arbeidsomstandigheden.

Deze koffie is wat duurder dan de goedkope variant in de supermarkt, maar er kleven veel minder negatieve effecten aan voor mens, dier en milieu. Om de schade van die negatieve effecten op te vangen is geld nodig, maar dat zie je niet terug in de productprijs. Die kosten worden afgewenteld op anderen: de overheid, de volgende generatie, de bevolking van arme landen. Voor de kerk een onacceptabele situatie.

Begin met (bestuurlijk) draagvlak. Ga het gesprek aan over wat voor koffie jullie willen drinken. Maakt het ons wat uit onder welke omstandigheden onze koffiebonen geproduceerd worden? Willen jullie als kerk hier een duurzame keuze in maken?

Bekijk dan wat past bij jullie kerk. Welke automaat wordt er gebruikt, en welke eerlijke koffie zou daar inpassen? Als dat niet zo is, hoe werk je aan draagvlak om andere apparaten aan te schaffen?

Hoe kun je in de kerk een voorbeeldfunctie hebben en stimuleren dat de gemeenteleden ook thuis de overstap maken?

Tips

• Lees en bespreek met elkaar het boek Super Waar. ‘God in de supermarkt’ biedt hierbij ook 9 inspirerende bijbelstudies aan.
  • Laat je maatschappelijke betrokkenheid zien! Dat bevordert de samenwerking tussen de kerk en de lokale samenleving en het werkt missionair: ieder kan zien dat de kerk eigentijds en op de wereld betrokken is.
  • Overweeg om FairTrade kerk te worden.

Lees en bespreek het boek SuperWaar, over keuzes maken in de supermarkt!

Lees hier hoe de Vierhovenkerk overging naar eerlijke koffie.