Duurzaam Avondmaal

In alle kerken wordt op een manier het Heilig Avondmaal gevierd. Ook daarbij kunnen we duurzame keuzes maken.

Avondmaal gaat over verbondenheid met God, het gedenken van het lijden van Christus. Dat lijden wordt ook zichtbaar in de schepping die lijdt, kan dat ook een plaats krijgen in de vieringen?

We geven een aantal tips om de onderdelen van het Avondmaal duurzaam te maken.

Daarnaast kun je nadenken over aandacht voor de schepping in de viering zelf, daarvoor zijn veel tips te vinden in deze toolkit.

Voor de verschillende onderdelen van het Avondmaal geve we de volgende tips:

Bekers

Als je opnieuw moet kiezen voor welke bekers je wilt gebruiken, zijn er een paar opties:

• een tweedehands avondmaalset van een andere kerk
  • (tweedehands) kleine bekertjes, bijvoorbeeld espressobekertjes. dan kan iedereen uit zijn/haar eigen bekertje drinken.
  • er zijn RVS bekertjes te koop, die kun je jarenlang gebruiken. Afwassen met ecologisch afwasmiddel en dan kunnen ze weer in de kast
  • wegwerk is de minst duurzame optie, maar dan is de beste keuze om plastic bekertjes te kopen. Die kun je dan apart inzamelen en aanbieden bij het plastic afval, dan kunnen ze het beste gerecycled worden. Zie ook de informatie van Milieucentraal hierover.

Wijn

Kies voor een biologische en fairtrade wijn en druivensap.

Brood

Kies voor biologisch brood.

De Jongerenkerk in Venlo gebruikt voor haar vieringen ecologische hosties.