Afval

Verpakkingsmateriaal maakt bijna een kwart uit van de enorme afvalberg die wij produceren. Met afval wordt gemakkelijk gesjoemeld, wat tot milieuschandalen leidt. Afval uit westerse landen geeft in arme landen gezondheidsproblemen.

Ook gooien we veel eten weg. Zonde, niet alleen van het geld.

Zorgen voor een langer gebruik van onze spullen en voor een goede, gescheiden inzameling doet iets aan die problemen. Een kledingbeurs, ruilwinkel of  ‘repaircafé’ in of door de kerk heeft een samenbindende functie ook met de wijk.

Afval scheiden kan veel over gezegd worden, afval is een hele industrie geworden. Lees hieronder de tips specifiek voor kerken. En lees ook eens de informatie van Milieu Centraal.

Worden er stenen koffiekopjes gebruikt? Schenk dan bij in hetzelfde kopje zonder af te wassen. Of spoel met koud water. Was de kop uiteindelijk in een volle, energiezuinige afwasmachine met energielabel A of hoger.

Eigenlijk begint het al met inkopen. Let daarbij op dat er geen onnodige verpakking omheen zit, of dat de verpakking retour naar de leverancier kan. Wanneer dat allemaal niet kan, dan is afval scheiden de laatste optie.

Tips om minder afval te produceren:

• Koop zo min mogelijk artikelen in plastic verpakkingen.
  • Kiest je kerk nog voor wegwerpbekertjes? Gebruik dan bekers van papier of neem kunststofbekers die maanden mee kunnen gaan en afgewassen kunnen worden.
  • Organiseer of faciliteer een kledingbeurs, repaircafé of ruilwinkel.
  • Laat apparaten repareren in plaats van ze weg te gooien.
  • Stimuleer het delen van auto’s, gereedschap en huishoudelijke spullen. Open een rubriek hiervoor in het kerkblad.
  • Gooi nooit eten weg. Koop grootverpakkingen van consumptieartikelen. Schenk leidingwater in plaats van bronwater uit (plastic) flessen.
  • Gebruik oplaadbare batterijen.

Tips om zo duurzaam mogelijk met afval om te gaan:

• Doe mee met de inzamelingsactie van Kerk in Actie. Mobieltjes, cartridges, postzegels, ansicht- en geboortekaarten, oud geld… Met de opbrengst van dit voor ons waardeloze materiaal kan Kerk in Actie mensen ondersteunen hun leven waardevol te leven. Klik hier voor meer informatie.
  • Zamel plastic, papier/karton en glas (gescheiden naar kleur) apart in via de lokale plastic- en papierinzameling en glasbak. Het wordt gerecycleerd. Glas wordt gerecycleerd tot nieuw glas.
  • Composteer GFT – groente-fruit-tuinafval – zelf in een compostvat. Of lever het apart aan bij de lokale afvalinzameling. Het wordt gecomposteerd.
  • Lever chemisch afval – te herkennen aan het KCA-logo, zie afbeelding- apart in bij jouw gemeente. Daar horen ook spaarlampen bij!
  • Lever batterijen in bij de winkel waar je nieuwe koopt. Lever kapotte gasontladingslampen – zoals TL-lampen – en spaarlampen in bij de leverancier waar je nieuwe koopt. Of bij het depot voor klein chemisch afval. Doe kapotte spaarlampen nooit bij het restafval. Er zit kwik in; ze horen bij chemisch afval.
  • Lever oude metalen (oud ijzer, aluminium jaloezieën, gaskachels, etc.) in bij jouw gemeente.
  • Lever oud wit- en bruingoed in bij de leverancier van jouw nieuwe apparaat. Wit- en bruingoed is alles waar een stekker aanzit of een batterij in zit: koelkast, vaatwasmachine, televisie, oven, computer, stofzuiger, wasdroger, magnetron, geluidsapparatuur, fornuis, CV-ketel e.d.

De Protestantse gemeente Zuiderlicht in Hoofddorp organiseert een RepairCafé in het kerkgebouw. Zij repareren daar spullen van buurtgenoten, zodat die een tweede leven krijgen. In november 2015 heeft de samenwerking met het NMCX Centrum voor Duurzaamheid rond het energiecafé en de training van de energiecoaches al geresulteerd in een mooie prijs van het NMCX Centrum. Meer informatie.

In de Ontmoetingskerk te Tilburg probeert men zo min mogelijk plastic te gebruiken, ze willen al het plastic (bestek, bordjes, bekers ed.) bannen uit het gebouw. Dit werd vooral gebruikt bij de grote evenementen waar veel mensen aan meedoen, bijv. barbecue, startzondag, feesten en partijen. Hiervoor zijn ze composteerbaar bestek, bekers enz, gaan gebruiken. Verder zijn ze overgegaan op fairtrade biologische koffie en thee, op gerecycled toiletpapier, en is er minder afval door te stoppen met suiker- en melkzakjes. Het  afval wordt gescheiden ingezameld. Meer informatie.