Verdiep je in duurzame schoonmaakartikelen

Schoonmaakmiddelen komen over het algemeen in het (riool)water terecht en daarmee in de natuur. Het is dus belangrijk na te denken wat voor materialen we gebruiken om duurzame keuzes te maken.

Bekijk alle informatie over duurzaam schoonmaken op de website van Milieu Centraal.

Tips voor grondig maar milieuvriendelijk schoonmaken:

• Vermijd chemische ontstoppingsmiddelen.
  • Kies voor de zuignap of sodakorrels waar je heet water over giet om een verstopte afvoer te ontstoppen.
  • Gebruik schoonmaakazijn voor het ontkalken. Neem geen chemische ontkalkingsmiddelen.
  • Gebruik natuurlijke schoonmaakmiddelen als groene (zachte) zeep of Ecover producten. De zeep op plantaardige basis is gemakkelijk afbreekbaar.
  • Antibacterieel reinigen is vrijwel altijd onnodig. Water en zeep werken even goed. Antibacteriële zeep is zelfs contraproductief, omdat dit ook de natuurlijke, ‘goede’, bacteriën op de huid aantast.
  • Ontkalk het toilet met natuurlijke zuren als citroen of azijn. Neem geen agressieve toiletpotontkalker met zoutzuur. Dat is erg bijtend en irriterend voor de huid.
  • Neem schoonmaakazijn en soda in plaats van zoutzuurhoudende schoonmaakmiddelen om zeepresten (basische stoffen) en kalk (zouten) op te lossen. Azijn ontkalkt, soda ontstopt.
  • Gebruik microvezeldoekjes. Die gaan enorm lang mee (600 beurten), waardoor ze de voorkeur hebben boven katoenen- of wegwerpdoekjes.

Laat bleekwater en chloor staan. Regelmatig schoonmaken met een natuurlijke zeep of allesreiniger is even schoon en minder milieubelastend.