Investeer in zonnepanelen

WAAROM ZONNEPANELEN?

Als (groene) kerken willen we een bijdrage leveren aan de beperking van de opwarming van de aarde en verbetering van de luchtkwaliteit, door mee te werken aan een transitie van fossiele energie naar schone hernieuwbare energie.

Met het plaatsen van zonnepanelen (een zonnestroomsysteem) op het kerkgebouw maken we zichtbaar mee te helpen aan het fossielvrij maken van Nederland. De zelf opgewekte groene stroom kunnen we gebruiken voor ons eigen stroomgebruik. De investering in een zonnestroomsysteem verdient zich snel (ca. 7 jaar) terug, waarna we nog 15 tot 20 jaar kunnen profiteren van ‘gratis’ zonne-energie.

Hieronder kun je een stappenplan downloaden dat kan ondersteunen bij het proces.

In Nederland is al een aantal kerken voorzien van zonnepanelen, onderstaand een aantal voorbeelden:

• Gereformeerde kerk Den Ham
  • Protestantse gemeente Huissen
    • 16 zonnepanelen, totaal 3,92 kWp
    • 3.000 kWh jaaropbrengst
  • RK parochie St. Joannes de Doper te Hoofddorp
    • 225 m2 zonnepanelen
  • In klooster Casella te Hilversum bestaat het glazen dak uit zonnecollectoren. Kijk vooral even op de website, want behalve praktisch is deze vorm van zonnestroom ook erg mooi, de lichtinval in de kapel is prachtig! Zie https://www.casella.nl.