Groene kerk willen we het liefst samen met de hele gemeenschap zijn. Er zijn vele manieren om de kerkleden te betrekken bij duurzaamheid. Als je verbinding wilt leggen tussen geloof en duurzaamheid, kun je op allerlei manieren aan de slag met je kerk/parochie. In vieringen, in preken, in het kerkblad stukjes schrijven. Ook kun je mensen aan het denken zetten door zelf iets te laten ervaren.

Via dit hoofdstuk vind je verschillende werkvormen om de verbinding te leggen tussen geloof en duurzaamheid. Bekijk wat bij je groep/gemeente/parochie past.

Hier vind je een overzicht van verschillende werkvormen.

Werkvormen via een download:

Werkvormen via een link:

• Organiseer een wandeling;
  • Organiseer een warmetruienzondag: MichaNederland;
  • Ga aan de slag met de Duurzame Bucketlist (pdf om te printen) (online variant);
  • Speel het spel: Duurzaamheid & Talenten;
  • Doe een omgekeerde collecte;
  • Zoek een paar duurzaamheidsinitiatieven in je wijk en ga daar bij op bezoek.
  • Bekijk een van de webinars van GroeneKerken en ga in gesprek met deze handleiding.
  • Wat heeft de Bijbel ons te zeggen over landbouw in deze tijd? Hoe zorgen we duurzaam voor Gods aarde en hoe gaan we goed om met de dieren? Judith Westerink, als onderzoeker verbonden aan Wageningen Universiteit én initiatiefnemer van het netwerk Bijbel en landbouw, schreef hierover een Bijbelstudie, in samenwerking met A Rocha. Het is geschikt om zelf te lezen, of te bespreken in groepsverband. Bij elk hoofdstuk staan een aantal vragen om over door te praten. De Bijbelstudie is hier te downloaden.
  • Ga aan de slag met kinderen uit groep 6, 7 en 8: Met eco-girl Christi verdiep je je tijdens 16 themalessen in natuur, milieu, klimaat en geloof.

Kijk bij de werkvormen naar andersoortige activiteiten die je tijdens of na de viering kunt doen met de gemeente of een groep geïnteresseerden. Vind werkvormen om met kinderen en jongeren in gesprek te gaan over de Bijbel en duurzaamheid op de website van JOP.

In de Inham in Amersfoort wordt af en toe gelegenheid geboden het spel ‘Duurzaamheid en Talenten’ te spelen: Bij dit spel word je uitgenodigd met behulp van kaartjes waarop voorbeeld-antwoorden staan, je eigen antwoord(en) te vinden op vragen die gaan over je inzet voor duurzaamheid.