Documentaires/films

Er verschijnen veel films en documentaires over schepping en duurzaamheid. Deze zetten aan tot nadenken en inspireren tot het nemen van duurzame stappen. Als individu, maar ook als kerk als je de documentaire met elkaar bekijkt.

In dit hoofdstuk vind je een aantal tips voor documentaires en films, gericht op geloof en duurzaamheid.

Onderstaande video kun je ook gebruiken om te laten zien hoe en waarom je aan de slag wilt met duurzaamheid in jouw kerk. Vervolgens kun je aan de hand van enkele gespreksvragen uitdenken hoe jullie de tips uit de video willen toepassen in jouw lokale gemeenschap.

Hier vind je een overzicht van verschillende documentaires:

De documentaire DOWN to EARTH

Op zoek naar nieuw perspectief en zingeving leefden Rolf Winters en Renata Heinen met hun drie kinderen vier jaar in Noord-Amerika samen met Native Americans. Daar ontstond het idee om de wijsheid van de stamoudsten op film vast te leggen. Het gezin trok daarop een jaar rond de wereld op zoek naar de verborgen Wisdom Keepers en leefden bij verschillende volksstammen op zes continenten.

De film nodigt uit om te verbinden, met jezelf, met anderen en met de aarde zoals deze ons gegeven is. Het is een film om mee aan de slag te gaan en legt een mooie voedingsbodem voor een aansluitende dialoog.

Op de website is vanaf eind september 2018 een conversatiestarter vinden. Ook kun je via die website contact opnemen of de film kopen.

As you open your eyes. Een inspirerende film over hoe mensen op Saparua op de Molukken met afval omgaan. Te bekijken via deze link.

Meer tips vind je op de website van Kerk en Milieu.

Tips:

The Biggest little farm

A life on our planet, David Attenborough

Albatross, the film. Over de gevolgen van plastic voor de natuur (de albatros).

Cowspiracy

Before the flood

The true cost

Planet earth

Our Planet

Nog meer tips? Bekijk de tips van Milieudefensie.