Materiaal voor kinderen en jongeren

Het is leuk en belangrijk om duurzaamheid ook met kinderen en jongeren te bespreken. Het thema leeft al erg onder hen, maar lang niet altijd in geloofstaal. Deze tips geven handvatten om binnen de kerk het thema schepping en duurzaamheid met kinderen en jongeren te bespreken en verwerken.

Er is veel materiaal beschikbaar om met kinderen en jongeren aan de slag te gaan, zie hieronder een greep uit het aanbod.

Bekijk het aanbod aan materiaal en ga aan de slag met de kinderen en/of jongeren in je kerk/parochie!

• Vind werkvormen om met kinderen en jongeren in gesprek te gaan over de Bijbel en duurzaamheid op de website van Jong Protestant.
  • Organiseer een Kliederkerk over de schepping
  • Gebruik het kinder- en tienermateriaal van de New Wine zomerconferentie 2020: Heel het Leven.Dit materiaal is verdeeld over 5 thema’s en elk thema biedt verwerkingsmateriaal voor kinderen én tieners. Met Bijbelteksten, vragen  om te bespreken én profjes en andere leuke mogelijkheden.
  • Ga in gesprek over Laudato Si, lees het voorbeeld onder Laudato Si.
  • Gebruik het materiaal van Micha Kids om met kinderen over gerechtigheid aan de slag te gaan.
  • Ga met jongeren aan de slag met Micha Young, een project voor jongeren vanaf 12 jaar over recht en goed doen.
  • Op de website van A Rocha zijn ook materialen voor kinderen te vinden.
  • Gebruik het onderwijspakket van Kinderwerk Eropuit! voor kindernevendienst ‘Moestuinieren met kinderen
  • Bekijk de webpagina Op groene voet van het Nederlands Bijbelgenootschap voor tips, zoals de Zwerfvuil Bingokaart.
  • Nodig een spreker van God in de supermarkt uit voor een avond met jongeren.
  • Voor kinderen is er het boek Blijbuikje, een boek waar een jongetje in een dierenbos terecht komt en via allerlei spannende avonturen erachter komt dat dieren gezond eten en hoe zij met de natuur omgaan.
  • Kleur je wereld groen is een kijk-, lees- en doeboek voor kinderen van 8-12 jaar over schepping en duurzaamheid. Van Theanne Boer.
  • Bekijk de film: The biggest little farm.

De Duurzame Bucketlist App: Je wilt kiezen voor een groen en duurzaam leven, maar waar moet je beginnen? Of je bent al op (de groene) weg, maar wilt graag samen met anderen nieuwe stappen zetten. Dan hebben we voor jou de Duurzame Bucketlist App! De app bevat acht categorieën, waar jij de komende maanden een vinkje kan zetten bij alle concrete stappen waar jij een gewoonte van hebt gemaakt. www.duurzamebucketlist.nl, of kies voor de appversie: www.duurzamebucketlist.nl/app.

Liever een papieren variant? Download hem hier om op te hangen in de kerk.

Oostkapelle:

In de Protestantse Gemeente van Oostkapelle doen de kinderen volop mee in de aandacht voor schepping en natuur. Ze mochten meehelpen met het maken van een bijenhotel en een bijenheuvel. Samen met hen worden de naambordjes gemaakt voor bij de bloemen. En eind augustus zijn het de kinderen die mogen helpen bij het hooien.

Informatie bij Peter Geene, duurzaamheidsdiaken.

De Federatie Gouda:

Een spannend en uitdagend initiatief komt uit Gouda: Leden van de werkgroep groene kerk in Gouda organiseerden voor kinderen in de basisschoolleeftijd een wereldreis langs winkels die Fairtrade producten verkopen en er werd informatie gegeven over eerlijke handel. En er werd meer georganiseerd voor kinderen en duurzaamheid:

• Tijdens de kindernevendienst werkten de kinderen aan hergebruik van materialen;
  • Er werd een natuurfotowedstrijd voor kinderen georganiseerd;
  • Er was een buurtverkenning voor kinderen in het kader van de kindernevendienst “Natuur in de buurt”.

Meer informatie bij de diaken.