Eerlijke kleding voor in en rond de kerk

Binnen kerken wordt steeds vaker gebruik gemaakt van kleding en dan met name t-shirts. Denk bijvoorbeeld aan de shirts voor de kinderen die op kamp gaan of een tiener- /jongeren groep die hun eigen t-shirt hebben. Ook de kinderleid(st)ers en het welkomstteam zijn steeds vaker herkenbaar aan hun outfit. Daarnaast zijn er kerken die hun eigen  evangelische boekwinkel hebben waar kleding verkocht wordt (t-shirts, ‘I have decided’ t-shirts, rompertjes enz).

FairRebel is een bedrijf dat gebouwd is op 3 pijlers; ‘faith’, ‘fair’ en ‘fashion’. Faith, omdat het doel van FairRebel is om christenen te helpen hun geloof uit te dragen. Fair, omdat dit past bij het evangelie. We dienen immers een God van gerechtigheid. Fashion, omdat een kledingstuk gewoon goed moet zijn als het gaat om pasvorm en kwaliteit. Naast FairRebel’s eigen webshop werken zij samen met kerken, organisaties en bedrijven door hen te helpen met hun eigen kenmerkende kleding. Merchandise, maar dan net even anders.

Danielle (oprichter FairRebel) geeft een voorbeeld: Kampshirts worden meestal heel nadrukkelijk bedrukt en zijn van een opvallende kleur. Hierdoor ‘eindigt’ het kledingstuk vaak als pyjama. Dit is jammer! Als het op een andere manier bedacht wordt, kunnen we er een fashion item van maken. Het dient dan meerdere doelen; degene die het draagt zal het nog lang na het kamp blijven dragen (duurzaam) en door de opdruk zullen er gesprekken plaatsvinden op plekken waar ze anders niet plaatsvinden (getuigen van je geloof).

De gecertificeerde kleding van FairRebel is duurzaam en fair gemaakt.

Zoek je fairtrade en duurzame kleding voor de kerk, informeer dan naar de mogelijkheden: Info FairRebel

Tips:

• Fair is duurder, dat kan niet anders. Dit drukt vaak op de budgetten. Er is geloof voor nodig om ervoor te willen en te durven kiezen. Danielle’s tip; Leg het voor aan de ondernemers in je kerk en vraag of zij het shirt willen sponsoren. En vooral…vertrouw op Mattheus 6:33 waar staat: ‘Zoek liever eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid, dan zullen al die andere dingen je erbij gegeven worden’. Een opdracht en tegelijk een prachtige belofte! Wij hebben dit al zo vaak in de praktijk mogen ervaren!
  • Is het budget niet toereikend? Kies liever voor ‘geen shirt’, dan voor een ‘fout shirt’; de prijs van een ‘fout shirt’ is namelijk hoe dan ook te hoog.
  • Tenslotte; vraag altijd door. Bedrijven zeggen als snel dat ze ‘netjes’ werken. Vraag daar op door. Ook wordt er snel gezegd dat ze zeker niet aan kinderarbeid doen. Vraag hoe ze dat weten. Laat bedrijven niet zomaar iets stellen, maar wees kritisch en laat je gevoel niet te snel sussen.
  • Hoe zit het dan met certificeringen? Er zijn meer dan 300 certificeringen in de textiel. De één beter gewaarborgd dan de ander. Als je thuis bent in de wereld van duurzaam en fair, dan weet je dat dit een proces is wat voortdurend in beweging is en die ook voortdurend gemonitord moet worden. Geen enkel bedrijf kan stellen 100% fair en duurzaam te zijn, FairRebel dus ook niet. Dus we moeten realistisch zijn. Wat FairRebel wel stelt is dat ze zeer kritisch zijn, ver doorvragen en zich 100% in zullen zetten voor een eerlijke wereld met respect voor Gods schepping en dus zullen anticiperen waar dat nodig is.

De vraag is vaak; ‘Hoe weet ik of het ‘fout’ is? Dat is een moeilijke. Wat je in ieder geval kunt stellen; als het fair is, dan zal een bedrijf daar ook mee naar buiten komen. Dus wordt er niets over gezegd, dan zegt dat iets.