Duurzame Eucharistie

In alle parochies wordt regelmatig de Eucharistie gevierd. Ook daarbij kunnen we duurzame keuzes maken.

De Eucharistie gaat over verbondenheid met God, over het gedenken van het lijden van Christus, maar ook over de dankzegging voor alles wat we uit Gods hand mogen ontvangen. Het woord ‘eucharistie’ komt van het Griekse werkwoord ‘eucharistein’ dat ‘​dankzeggen’ betekent. We zeggen dank voor de aarde die ons draagt en voedt, van wie we afhankelijk zijn, maar die ook ‘huilt omwille van de schade die we haar berokkenen door het onverantwoord gebruik en misbruik van de die God haar heeft toevertrouwd.” (Laudato Si, nr. 2) Kan dat lijden ook een plaats krijgen in de vieringen?

We geven een aantal tips om de onderdelen van de Eucharistie te verduurzamen.

Daarnaast kun je nadenken over aandacht voor de schepping in de viering zelf, daarvoor zijn veel tips te vinden in deze toolkit.

Voor de verschillende onderdelen van de Eucharistie geven we de volgende tips:

Hosties

Vanuit de groene Jongerenkerk in Venlo kregen we de tip waar zij hun duurzame hosties vandaan halen: van Klooster Abtei  Mariendonk in Grefrath in Duitsland. De zusters maken de hosties zelf en gebruiken daarvoor hun eigen producten die ecologisch geteeld worden. Ze zijn iets duurder en ook langer houdbaar.

De Jongerenkerk in Venlo gebruikt voor haar vieringen ecologische hosties.