Gebruik gerecycled papier

De ecologische voetafdruk voor papier is groot. Voor papier moeten bomen gekapt worden.

Het is daarom goed om te kiezen voor minder of geen papier en als het toch nodig is voor gerecycled papier of papier met het FSC-keurmerk,

Voor gerecycled papier is minder water nodig dan voor nieuw papier. Ook minder hout. Nederlands papier wordt vaak voor ongeveer 75 procent uit oud papier en karton gemaakt.

Voor meer informatie over papiersoorten en kringlooppapier, bekijk deze pagina van MilieuCentraal.

Denk na over het gebruik van papier. Waar kan het minder, kunnen we zonder?

Hebben we echt een liturgie op papier nodig of kunnen we ook een beamer gebruiken?

Kan het kerkblad / de nieuwsbrief ook via de website of via digitaal verstuurd worden?

Denk ook aan het wc-papier!

Kan de kerk oud papier inzamelen, bijvoorbeeld een bak bij de uitgang van de kerk voor de liturgieblaadjes? Of voor de verpakkingen.

Denk goed na over het inkopen van spullen, zitten die in plastic of karton? En dis dat karton duurzamer dan het plastic?