Duurzame paaskaars

De meeste kerken gebruiken kaarsen. Een kaars wordt aangestoken om de aanwezigheid van Christus te symboliseren.

Kaarsen zijn ook in duurzame varianten te krijgen. Waarom zouden we daarvoor kiezen? Sommige kaarsen worden van dierlijk vet gemaakt, de meeste kaarsen van paraffine. Dat is een restproduct van de verwerking van aardolie, niet perse een duurzame keuze.

Wat een duurzame keuze is, is voor iedereen verschillend. Kaarsen van dierlijk vet worden gemaakt van afval, dat kun je ook als een duurzame keuze zien. Mensen die naar alternatieven zonder dieren zoeken komen al snel bij olie uit, maar aan sojaolie of palmolie kleven ook veel nadelen. Daar worden regenwouden voor gekapt en de arbeidsomstandigheden van de mensen die dit moeten produceren zijn vaak erg slecht.

De meeste kaarsen en waxinelichtjes die in de winkel te koop zijn, zijn gemaakt van paraffinewas, een aardolieproduct. Maar dit is een fossiele brandstof die langzaam begint op te raken.

Er zijn verschillende opties voor duurzame kaarsen:

• Er zijn duurzame kaarsen met een kunststofomhulsel die gerecycled kunnen worden met daarin een tankje vloeibare was, dat ongeveer 20 uur meegaat en dan vervangen kan worden door een nieuwe. Op de kaars kan dezelfde Paaskaarsdecoratie als op een paraffinekaars en het jaartal kan een aantal keren aangepast, zodat de kaars niet helemaal vervangen hoeft te worden. Deze zijn hier te verkrijgen.
  • Bij Bocakaarsen kun je de restanten weer inleveren, daar worden dan nieuwe kaarsen van gemaakt.
  • Een kaars zonder lont maar een ledlampje is een erg duurzame keuze.

Duurzame waxinelichtjes:

Via deze website zijn duurzame waxinelichtjes te koop.

Tips

• Verzamel resten van kaarsen en paaskaarsen en maak daar zelf een nieuwe kaars van.
  • Geef de paaskaars door aan een lid van de gemeente of de wijk, iemand die wat extra aandacht kan gebruiken en door dit gebaar weet dat de kerk aan hem/haar denkt.

Verzamel de resten van de paaskaars (uit de kerk en van thuis-paaskaarsen) en laat die recyclen.

De kerk in Nuenen vertelt: wij geven de paaskaars van het vorige jaar aan een gemeentelid dat wat extra aandacht en ondersteuning kan gebruiken door persoonlijke omstandigheden, ernstige ziekte of verlies van partner bijvoorbeeld. Dat wordt erg op prijs gesteld door de betrokkenen, die zorgvuldig uitgezocht worden.