Breng jullie situatie in kaart

Willen jullie een duurzame geloofsgemeenschap worden? En met de hele gemeenschap praktische stappen zetten?

Dan is het belangrijk om dat op een manier te doen, die past bij jullie gemeenschap. Zo zorgen jullie ervoor dat alle leden kunnen aanhaken. En dat maakt de kans groot dat de stappen die jullie zetten slagen en succesvol zijn.

Haalbare verbeteringen

Een belangrijk eerste stap is: breng jullie huidige situatie in kaart. Door dat te doen, worden jullie bewust van de omstandigheden en mensen waar jullie rekening mee moeten houden. Zo creëren jullie een goed gevoel voor de richting die jullie uit kunnen gaan: jullie komen uit bij haalbare verbeteringen. Dat zijn verbeteringen en stappen waar de mensen uit jullie geloofsgemeenschap blij van worden. Zo zorgen jullie voor een start die naar meer smaakt.

In dit hoofdstuk: zicht krijgen

In dit hoofdstuk vind je praktische tips waarmee jullie goed zicht krijgen op de huidige situatie van duurzaamheid in jullie geloofsgemeenschap. Ook brengen jullie daarmee een aantal aandachtspunten (kansen en risico’s) in beeld, waar jullie rekening mee kunnen houden.

‘Bezint eer ge begint!’

Op basis van de huidige situatie en de aandachtspunten, kiezen jullie in de volgende hoofdstukken het startpunt:

• Jullie beginnen gelijk met het zetten van verduurzamingsstappen: de ‘doe-route’
  • Jullie gaan eerst zorgen voor rugdekking in het beleid: de ‘denk-route’
  • Jullie gaan aan de slag met de kerkelijke viering: de ‘vier-route’

Bekijk de webinar van de schrijver van dit hoofdstuk Johan van Daalen: Hoe krijg ik mijn kerk mee?

Hoe beginnen jullie?

1. Kijk met een frisse blik naar jullie geloofsgemeenschap.

Bedenk ook waar jullie zelf staan binnen die gemeenschap. Doe dat aan de hand van het document Aandachtspunten geloofsgemeenschap. Laat op je inwerken wat jullie zien. Wat zegt dit jullie?

2. Overdenk de gulden regels die in het document staan. Wat roepen die bij jullie op?
  3. Inventariseer eens wat er al op een duurzame manier gebeurt in jullie gemeenschap.

Dat kan heel verrassend zijn. Gebruik hiervoor de checklist Laaghangend fruit. Vraag zo nodig na hoe het precies zit. hoe duurzaam is jullie geloofsgemeenschap al bezig? Biedt dit aanknopingspunten?

4. Denk na over wat ‘werkt’ in jullie geloofsgemeenschap: wat gebeurt er al, waar staan mensen al voor open, hoe gaan jullie met elkaar om, wanneer en hoe ontmoeten jullie elkaar?
  5. Kies op basis van jullie bevindingen een startpunt:
    • Jullie gaan eerst zorgen voor rugdekking in het beleid: de ‘denk-route’
    • Jullie gaan aan de slag met de kerkelijke viering: de ‘vier-route’

Maak de volgende ‘foto’s’, zodat jullie de huidige situatie goed in beeld hebben:

* Omschrijf het 'karakter' van jullie geloofsgemeenschap

* In hoeverre ‘leeft’ duurzaamheid in de gemeenschap?

* Wat gebeurt er al duurzaam?