Aan de slag met bloemen

Een groene kerk wil duurzame keuzes maken. Veel bloemen die we op de markt of in de winkel kopen, zijn niet duurzaam. Veel bloemen worden in kassen – met extra energie – geteeld opdat we het hele jaar door chrysanten en rozen kunnen kopen. Snijbloemen worden regelmatig ingevlogen uit Afrika en Zuid-Amerika. Dat vervoer kost energie en geeft luchtverontreiniging. De arbeidsomstandigheden daar zijn soms slecht. De bescherming tegen de gebruikte chemische bestrijdingsmiddelen en de beloning van de arbeid(st)ers zijn vaak beneden peil.

Hoe gebruik je dan toch bloemen in de kerk maar op een duurzame manier?

• Voor het gebruik van passende bloemen en schikkingen in de diverse seizoenen zie: www.symbolischschikken.nl
  • Speciaal voor de scheppingsperiode is er materiaal voor liturgisch bloemschikken beschikbaar.
  • Gebruik zoveel mogelijk bloemen en takken uit de eigen (kerk)tuin, van kerkleden of pluktuinen in de omgeving. Of leg een pluktuin aan in de kerktuin. Zie ook deze link
  • Laat in de Advent en Veertigdagentijd bloemen achterweg.
  • Ga je naar de bloemist? Neem dan bloemen met een keurmerk. EKO of MilieuKeur letten vooral op milieuaspecten; Max Havelaar/Fair Trade en Fair Flowers Fair Plants vooral op eerlijke handel.
  • Volg de seizoenen:
    • Neem ’s winters geen snijbloemen maar droogbloemen, korenaren, potten met (EKO) bollen of kamerplanten. Of maak composities met kale takken, stronken, stenen en uitgebloeide bloemschermen. Versier eventueel met potten met (eko)bollen, of takken van toverhazelaar, sierkwee, forsythia of magnolia.
    • Gebruik in de wintertijd geen bloemen, maar bijvoorbeeld een pakket uit de Wereldwinkel in de wintertijd als groet van de gemeente.
    • Gebruik in de vroege lente takken op vaas van toverhazelaar, sierkwee, forsythia, magnolia.
    • Ontdek in de zomer de schoonheid van veldboeketten en grassen.
    • In het najaar passen composities met fruit en takken met bessen.
    • Om met de kinderen uit de gemeente aan de slag te gaan is er een lespakket van Natuurmonumenten om meer bloemen te zaaien.

Gebruik geen steekschuim maar milieuvriendelijke hulpmiddelen (gaas, takjes prikkers als steun bij het bloemschikken). Zie daarvoor het boek: Bloemen in beeld – symbolisch bloemschikken rond 40 thema’s. Kok/Lannoo 2013.

De PKN Oost Souburg legt meer bloemenborders aan t.b.v. bijen, vlinders en overige insecten, een activiteit waar je ook de kindernevendienst bij kunt betrekken b.v. door de kinderen te laten zaaien. Meer informatie.

De Groene PKN kerk in Twello heeft het project ‘bloembermen Voorst’ opgezet. Ze laten gemeenteleden en dorpsbewoners plantjes opkweken die later in het jaar in de bermen geplaatst worden. In het voorjaar 2020 zetten ze er ook insectenhotels bij. Zo komen er vele bloeiende groenstroken bij! Zie ook Facebook Bloembermen.